Friday, December 11, 2009

Musim Menjadi Cikgu


Hari ni aku dah tukar koja....jadi cikgu pulak...janji ngan Br0 Kojai nak mengajar kat sekolah ditepi Kubur Batu 8 Sijankang, Kuala Langat . Pukul 8.OO pagi call bro Kojai, sat-sat dia dah ada kat sekolah ngan bro Jiji dan bro Halim.

Aku bawa 5 ekor anak murid,........3 jenis badan besaq dan 2 ekoq jenis badan kecik....geng mesti faham apa yg aku cakap ni.....tak faham mai Klang ...hehehehe

Sat lagi keluaq sorang lagi cikgu.....alamak Cikgu besar Malek pun ada......(otai pelepah)

Bila dah jumpa semua cikgu tuh, apalagi buat mesyuarat tergempar le....sampai kul 11.30pagi...hari jumaat kena balik awal buat persiapan untuk Solat.

Anak murid hari x payah belajar , aktiviti bebas ...masing-masing buat kerja sendiri.....

Esok dah janji ngan cikgu Nasir plak nak mengajar kat Jalan Kebun.

Friday, November 20, 2009

Musim Hujan

Setiap hari boleh dikatakan hujan, musim tengkujuhlah dikatakan.................aku dok berulang alik kerja dari klang ke genting highland pun naik seram sejuk juga le.....maklumlah jalan licin. Aktiviti memikat boleh dikatakan memang stop le buat masa ni, maklumlah sewah pun dah banyak dan yang tak sanggup aku turun tu pasal dok mengejar dengan hujan.....baru habis pasang racik hujan pun turunnnnnnnn.......

Sekarang ni aku dok gila mikat burung merbah pula.....boleh tahan garang juga.....burung baru dapat pun member sanggup bayar RM 80 sekor ....kalu pikat RM400 ke RM500. Orang cakap berbaloi-baloi.

Belah malam pula dok pulun tali kaki power pro braided sampai sakit tangan dibuatnya.....utk kawan-kawan yang seangkatan punya order saja. Kalu member nak banyak buat niaga ke apa...hantar kedai ke....aku serrender terus....mana ada masa nak buat banyak-banyak...kerja beb.

Lagi satu aku minta maaf bebanyak ngan kekawan semua pasal dah lama tak update blok ni...pasal internet x dak kat umah....aku keja kat site...jadi faham-faham aje. Semenjak aku masuk broadband yg iklan potong ajelah tu.....barulah syok nak pegang PC...laju beb.


Lepas ni Insyaaalah aku akan update selalu blog ni siap ngan gambar sekali....

Tuesday, September 8, 2009

SELAMAT BERPUASA

SELAMAT BERPUASA saya ucapkan kepada sahabat-sahabat semua, semuga ibadat kita lebih baik daripada tahun yang sebelumnya. Nampaknya kawasan saya dah tak berapa sesuai lagi untuk meneruskan aktiviti memikat, maklum ler angin begitu kuat, pagi tadi dah nampak sewah dah dok lepak atas wayar api kat kawasan rumah.

Nampaknya kena bertukar hobi le nampaknya, pikat kukur dah lepas masuk dalam reban bagi cas balik, kasi cergas untuk main musim depan.....berlaga sakan dalam reban.


Minta maaf bebanyak kalau blog ni ada menyinggung sesiapa, tujuannya hanya satu untuk kongsi minat aje...


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI yang bakal menjelma nanti kepada semua sahabat...maaf zahir dan batin

Friday, May 22, 2009

Trip Memikat di Jerantut ngan Jengka 17


Pada 16/5/09 tanpa dirancang, geng TTf iaitu En Nasir sms ajak teman dia pi mikat kat Sg Lekok, Jerantut Pahang. Mula-mulanya tak dapat confirm dulu sebab org umah kena pi Langkawi...ada lawatan kerja selama 3 hari. jadi anak-anak terpaksalah tinggal ngan bapanya.
Jumaat petang tanya anak-anak semada mereka ok kalu saya bawa mereka sama gi mikat kat sana tapi mereka terpaksalah tinggak kat umah bapa saudaranya. Mereka kata ok je, apalagi terus call Nasir kata on je. Satg Remy call pula kata nak ikut, maka cukup baiklah trip memikat kali ini.
Malam tu pas hantar org umah kat bas lebih kurang kul 10malam, terus call remy cakap lebih kurang kul 11mlm kita tolak dari Klang ke Lipis dulu. Tidur kat umah Abg Din.
Sampai kat umah Abg Din lebih kurang kul 2pagi...anak2 semuanya dah tidur dalam kereta, terpaksalah angkut sorang2 masuk bilik. Kitaorang mesti tidur 2 ke 3 jam buat bekal utk mikat esoknya. Bangun kul 6 pagi, tengok Abg Din dah ready dah. Tolak dari umah kul 6.45pagi sampai kat umah Abg Sofi kul 7.50pagi (Otai buat sangkar Layang ngan menangkap)---"aku sayang dia ngan abg helmi nih" ....terus gi kepekan Batu Balai bersarapan. Cepat2 sarapan sebab Long dok tunggu kat Sg Lekok. Sian dia......
Sampai kat Sg Lekok tgk Long dok dalam kereta BMWnya , dengan laju aku mendapatkannya sebab nilah pertama kali jumpa ngan otai terkukur ni. Haluiiiih sungguh orgnya serta baik budi pekertinya.
Terus masuk laman....Abg Din tunjukkan tempat dia mikat dan brg yg ditargetnya. Terus masuk kawasan pokok getah kecik dengar seko sora kasar tengah merap....boleh tahan. Cari laman terus keluarkan pikat. Pikat buat keja dia, aku nyorok kat pokok pisang kecik...payah nak nyorok kat sini. Sat lagi BH terus lambung dan cari pikat....alamak dia terbabas hinggap kat belakang kawasan aku nyorok...nampak aku plak tu...dak da cam le nampaknya. Hampeh.

Tengah hari tu jumpa depa, Nasir dapat seko, Abg Sofi seko, Long seko kitorang 3 dapat angin pagi tuh. Keluar balik pi pekan utk makan tgh hari, jumpa kat masjid lama Jerantut, lepas semua geng solat, gi makan.
Pi balik kat laman tu tapi kali ni Abg sofi yg bawa pula kawasan org asli Sg Lekok. Wow cantik laman kat sini, kebun org asli...bersih oooo. Nasir, Remy dan Abg Helmi turun dulu kat satu kawasan pastu aku, Abg Din ngan Abg Sofi pi atas lagi. Abg Sofi cakap kat sini ada 2 ekor brg baik. Aku pi pasang satu , Abg Din pasang satu. Intai mai tengok seko sora kasar dok bergeduk kat pokok getah kecik, cari laman....alamak semak semacam aje. tebas laman letak pikat. satu gantung satu bawah main karan. Pikat gantung bunyi terus BH lambung cari...hinggap kat pokok pisang dekat ngan aku, siap angguk ngan selang sekali, boleh tahan soranya. Pikat bawah buat keja dia, Bh tu tak leh tahan terus cari...hinggap kat pokok getah kecik. Alamak BH tu tak nampak pikat ....tak ada cam le nampaknya.
Angkat pikat pi kat laman lain, kawasan lapang...tukar pikat pula...pasang dan terus nyorok. Pikat makan tanah, tembak ckit....ada sekor sora kecik.....selang ngan angguk boleh tahan, tengok pikat menekan...pastu angguk...rupanya ada seko hinggap kat pokok mati depan dia, menekan sekali sekala je...tak cukup garang.
Pikat pusing belakang terus mengganguk, rupanya sora kecik tu turun jauh dan berjalan kepikat sambik angguk ke pikat. Belum dia sampai ke pikat, pikat dah sepak kasi dia masuk kedepan. Bh tu terus pi depan angguk dua tiga kali terus sangkut, apalagi terus keluaq...dapat le brg tuh.

Monday, May 11, 2009

Pikat Bulu Betina


Ayam ni aku ambil dengan kawan baikku, tujuannya untuk ambil baka dia. Sekarang susah dah nak dapat ayam yang jenis ni.
Jadi sebelum pupus baka dia baik kita turunkan benih dulu. Ayamnya masih muda lagi, kokok pula lembut. Semenjak aku bela, terus naik anak ayam muda aku, maklumlah dia ingatkan yang ni pun betina juga. Tahu-tahu dia yang kena bedal pula .
Sama-samalah kita pelihara makluk ciptaan Allah yg special ni.

Monday, April 20, 2009

Laporan Mikat 19.04.09

Pikat: BT & Omang
Jentera : Sorang
Tempat: Jln Kebun

Pagi gi pasar dulu cam biasa. Tolak dari umah kul 8.00pagi, sebelum gi anak dah pesan balik awal sebab diaorang nak ajak gi rumah sepupu mereka kat Jln Klg Lama.

Apalagi aku terus gi kat laman yg tekan angguk ngan sora tarik akar tongkat tu. Burung tu dah 2 kali aku attack tapi tak kena anggarnya.

Sampai kat laman kul 8.30am terus masuk kat sawit kecik, kedengaran sora kasar dok merap...alamak burung tekan angguk tu le. Apalagi terus cari laman utk pasang BT. Tengok matahari sebelah mana terus boh BT dan Omang digantung.

Omang terus menekan, BH terus tekan sambil mengganguk dan mencari pikat. Apalagi Bt memainkan peranan dia , tekan rapat sambil menguku. BH tu terus naik kat anggar dia depan BT, BT terus mengangguk, BH terus terjun kat laman pikat. Aksi belaga pun bermula, lebih kurang 10 das sorang menibai, BH tu dah tarik kaki. Dapat juga akhirnya BH tu. Puas hati betul.

Syabas BT dan Omang kerana menceriakan tuanmu.

Laporan Mikat 18.04.09

Hari ni janji dgn geng nak mikat kat Banting, katanya banyak burung yg sedap kat sana. Kawasan Sg Kelambu. Tolak dari Klang kul 7.00 pagi sampai kat sana lebih kurang kul 7.45pagi.

Geng bawak lalu ikut pintas dekat satu kandang lembu lama untuk ke ladang Sime Darby. Nasib betul malang tayar motor kena paku le pula. Pancit terus. Gi jugak kat ladang tu tapi main dekat tepi parit ajelah. Ada sekor suara tarik akar kat situ.

Pikat Otai pasang pelepah manakala BT gantung aje. Tak sampai 5 minit BH terus cari pikat. Mula datangnya dihimpit BT pastu dah dengar Otai terus himpit kat sawit dimana otai dipasang.

Otai terus tembak dan terus tergantung, alamak terpasang tali panjang le pulak. Apalagi terus keluar le, sakit kaki otai tu nanti.

Tak ade rezeki nampak disamping motor pula pancit. nasib! nasib!

Monday, April 13, 2009

Laporan Mikat 12.04.09

Laporan Mikat 12 April 2009
Jentera: Sorang je
Pikat: Otai, BT dan Omang(Jebak)
Lokasi: Bkt Gagak , Jalan Kebun Klang

Bergerak dari rumah lebih kurang pukul 8.00 pagi selepas balik dari pasar pagi. Hari ni bawak tiga ekor, sekor pikat otai( Ni Long suruh bawa dia jalan-jalan la ni...hehehe---ikut nasihat beb). Omang masukkan dalam jebak sebab dia ni spesis jinak –dok diam je dalam jebak. Sebelum ni brg ni jarang bawa disebabkan dok gila mikat ayam. Nampaknya sehari dua ni dia rajin bunyi mungkin aku dok rajin perembun dia tiap malam ngan yang lain-lain. BT merupakan BB harapan aku untuk dinaikkan menjadi pikat nanti.
Sampai dilokasi lebih kurang kul 8.30am, dekat Taman Siti Khadijah...kat sini da sekor BH yang angguk banyak. Laman tok sah cerita le, atas bawah beb---semua geng dok gasak burung ni. Suasana sunyi sepi tak dok brg dok bunyi la pula mungkin ada sewah baru lalu agaknya.
Buka jebak dan pasang lampung letak tepi parit, otai gantung kat btg kelapa sawit. BT aku bawa jauh sikit sebab nak attack sora c sebelah kelapa sawit rendah. Otai terus buat gok disambut oleh Omang, masing-masing main peranan mereka.Lebih kurang 15 minit, otai terus mengangguk dalan cetok dan Omang menekan rapat. Rupanya BH tu dah sampai kat kelapa sawit sebelah parit . Lawan punya lawan pastu BH tu lambung masuk sebelah dalam sikit. Nampak gayanya BH ni memang celih sungguh. Pikat masih berbunyi tapi terus senyap, alamak sewah lalu lagi nampaknya. Buat keputusan untuk pindah kelaman lain pula.

Lebih kurang 15 minit setelah pindah pertama sampai ke laman kedua, bunyi sekor sora c dok menekan, ambil keputusan untuk pasang je memandangkan hari semakin panas. Pasang Jebak dulu letak kat depan pastu gantung otai lebih kurang 3btg kelapa sawit jaraknya. BT pasang kat memandangkan lamannya cantik. Omang dan Otai terus tekan di sulami ngan gok. BT juga terus tekan ....waaa semuanya bunyi, ruih rendah juga dibuatnya. Sat lagi Otai terus ngangguk dalam cetok, Omang terus tekan rapat, BT terus ngangguk laman, rupanya BH dah sampai. BH tu terus ngangguk kat atas sora B boleh tahan.
BT terus tekan, selang dan angguk laman dok layan BH tu. Lebih kurang 15 minit akhirnya jatuh juga BH tu kat laman, apalagi aksi angguk mengangguk bermula, BH tu masuk terus je ke laman, alamak tak kena racik ke? Sat lagi terus belaga ngan BT, belum sempat nak kompang, apalagi aku keluar le, sayang pikat beb, BB tak boleh kasi belaga lebih nanti kondem. BH tu terus terbang, laa.......... rupanya dia dah kena racik. Tengok BH tu jatuh kat btg senduduk kat depan tu. Masukkan BT dalam cetok dan pegi kat BH tu untuk ambil, tengah dok hulur tangan nak ambilnya tiba-tiba tus bunyi racik dan tengok BH tu terbang ngan lajunya. Putus racik satu mata. Tak dak rezeki nampaknya, takpe cuba lagi. Hari ni puas hati betul sebab BT telah menunjukkan aksi yang baik. Syabas BT!
(Maaf tak de gambar)

Friday, April 3, 2009

Pikat Otai

1) Jusoh(18 tahun)


Nama dia diberi sempena nama tuannya , burung asal di Kechau 8. Dah nangkap BH tak tau berapa ekor dah, agak-agaknya 100 ke 200 ekor. Belaga cam ayam tak pernah kalah.
Sora C



2) Gagap habis (6 tahun)

Brg ni dapat kat belakang umah, sebulan je jadi pikat.

Sora C

(p/s Pikat ni Abg punya)

Wednesday, March 4, 2009

Merbuk@Ketitir



Setengah daerah dipanggil ketitir atau dalam bahasa orang putih diorang panggil 'Zebra Dove'. Banyak ditemui di kawasan lapang dan luas dimana burung ini sangat suka mencari makan disitu.
Aku mula berjinak-jinak membela dan memikat merbuk 3 tahun lepas dimana ia berjangkit semasa memikat terkukur bersama dengan otai merbuk ini.
Otai kini tidak berapa sihat kerana ada penyakit dan terpaksalah aku bergerak sendiri menerus aktiviti memikat ini. Dia banyak membantu aku dalam mengenal pasti burung yg baik untuk dijadikan pikat ini.
Sekarang ini aku mempunyai 2 ekor pikat dan 2 ekor burung baru. Tapi sekarang ini jarang-jarang bawa disebabkan oleh aktiviti memikat ayam dan terkukur.
Aku mempunyai 2 Jebak yang dibeli dari otai dimana dia membuatnya sendiri. Semua peralatan memikat aku dibuat oleh otai ini.
Merbuk kebiasaannya memerlukan sehingga 2 ke 3 tahun untuk galak berbunyi dan sesuai untuk dijadikan pikat. Jadi kebiasaanya peminat merbuk ini seorang yang mempunyai sifat penyabar yang lebih. Maklumlah kena tunggu bertahun-tahun baru mahu jinak dan berbunyi.
Aku menggunakan kantau atau kayu pacang atau galah untuk memikat. Ia memudah proses meletakkan jebak diatasnya dan tidak perlu memanjat pokok . Bahaya!
Buat masa ini rasanya aku sudah mencukupi dengan 4 ekor ini. Tak perlu tambah lagi sebab dah tak ada tempat nak letak merbuk ini.




Tuesday, February 24, 2009

Pikat Dalam Proses Pembikinan

Aku adalah membela beberapa ekor burung kukur(Spotted Dove). Sekarang ni dok rajin kat rumah tapi kat laman belum meletup lagi.

Jadi sekarang ni dok tengah rajin membawanya ke laman untuk membiasakannya . Kat bawah ni nanti aku tunjukkanlah gambar burung tu ngan namanya sekali agar geng dapat melihatnya.
1) BT

Seladang Gantung
Selang Kuku
Gagap
Selang
Angguk Laman
Tekan rapat


2) Waiman

Gok 2 gantung
Selang
Angguk
Gagap




3) Lembut

Seladang gantung
Selang
Angguk




4) Omang
Gok 1
Selang
Tekan rapat
Angguk laman






Inilah dia yg aku duk ajar tu, saya ada sekor brg pesum tapi tak letak kat sini sebab dia tu buat dengar suara dia aje.

Monday, February 16, 2009

"Susahnya Kalau Kedua-dua Perform"

14/02/2009 (Sabtu)
Hari Sabtu tak pergi memikat cuma dok kat rumah aje, jemur burung dan bagi pikat ayam mandi debu(berkubang). Bukan main seronok mereka semua sebab tuannya ada kat rumah disamping tu pagi tu mengajar merbuk baru masuk jebak dan letak kat kawasan lapang belakang rumah, bukan main galak lagi meratos dalam jebak. Tu baru sekali je tu masuk jebak.....kalau dah berkali-kali nanti kat umah ruih rendah dibuatnya sebab di stim kat hutan.
Disebelah petangnya aku mengajar pula burung kukur 'silembut' ngan isi banyak tu, boleh tahan kat laman , 'silembut' baru first time kat laman dah buat gok, tekan dan skali sekala keluar selangnya tapi bila nak gi ambil biasalah burung baru.....faham-faham ajelah. Hari ini memang puas hatilah sebab apa yang diajar tu mahu bunyi. Malam tu buat tali kaki ayamlah pula.
15/02/09 (Ahad)
Hari ni tak pergi pasar sebab semalam dah beli lauk banyak, jadi hari ni bolehlah keluar awal sikit,tujuannya adalah untuk menghimpit burung seladang jati pada minggu lepas. Hari ni bawa dua "senjata" iaitu pikat BB tu ngan pikat ayam baru( tukar ngan pikat romeo hari tu-gugur bulu).
Sampai je kat laman lebih kurang kul 8 pagi, nak try ayam dulu sebab ayam baru, tak tahu lagi boleh pakai ke tidak. Pasang je ayam terus tepuk dan kokok, kelihatan sekor ayam kuning menghimpit tapi patah balik, tak berani rentap. Selepas tu lebih kurang lapan ekor anak ayam muda jantan dan betina datang kat pikat, nasib baiklah tak kena racik sebab pasang racik rentap aje. Kalau tak naya member tu...
Dalam hati berkata boleh tahan juga pikat baru ni sebab anak ayam tak takut kat dia, lepas tu angkat pikat dan terus pegi ke tempat seladang jati tu, sampai sana ruih rendah bunyi burung kukur termasuklah seladang jati tu, BB dalam bakul dah tak boleh tahan dah, lawan terus je, agaknya stim dah....banyak kali dah kena angkut. Semasa nak himpit burung tu, dengar pula ayam kokok kat sawit kecik sebelah tu, 'kokok kuali' pula tu, apalagi pasang ayam dulu le janji dok tengah ayam nampak burung pun nampak. Lepas pasang ayam tu pasang burung pula, siap pasang burung, pikat ayam dah senyap aje, alamak dah ada ayam berlegar-legar kat sebelah le...nak belaga dah. Burung pula dah berentap ngan seladang jati tu, mana satu nak tengok ni, kesudahannya ayam juga menang, burung kasi masuk bakul dulu dan biar tak tanah, mendidih dalam bakul.
Ayam tu dok main pusing pikat aje kat batang kelapa sawit tu, tak nak belaga lagi. Burung pula , BH terus cari pikat dan turun bila tengok aje bakul, apalagi cabut le member.
Kesudahan bagi cerita ayam pula berakhir dengan racik lekat kat kaki......dapat le tu.... tengoklah gambar ngan video yang disajikan. Ayam tak dapat nak disajikan...MAAAAAF
"Susahnya kalau Kedua-dua perform"

video

Tuesday, February 10, 2009

Ajar Burung Baru

Semalam mood aku untuk main burung kukur dah naik balik disebabkan oleh burung baru yang diajar menunjukkan prestasi yang agak baik bila berdepan ngan burung hutan.



Burung ni sora dia sedang atas, gok satu, selang coo-coo(terku), selang, selang angguk , ada tembak(mengerlebang kat laman) boleh dikatakan menepati ciri-ciri yang diidamkan oleh setiap pemikat. Kat umah dia hanya tahu buat gok aje tapi bila kat hutan, saya pun terkejut melihat perubahan watak yang amat ketara sekali. Semua isi dikeluarkan bila berdepan ngan burung hutan cuma gagap(tindih) aje yang belum dikeluarkannya lagi.



Harap-harap 2 ke 3 kali bawa lagi dapatlah mendengar gagapnya pula. Saya ada membuat sedikit rakaman tapi kurang jelas audionya. Gambar pun tak berapa nampak.

video

Monday, February 2, 2009

Tangkapan Ke-3 SMPS

Minggu lepas aku cuti sakan sempena Tahun Baru Cina. Awal percutian buat trip pergi Cameron Highland ngan family.....bawa anak-anak makan angin. Seronok juga gi sana sebab tempat sejuk dan banyak permandangan cantik boleh dilihat. Kata orang hijau mata melihatnya. Masa pegi tu boleh tahan traffic jamnya, bertolak dari Klang pukul 11:00 sampai kat sana +/- 5:00 petang naik lenguh kaki dibuatnya. Hotel kat sana semuanya habis jadi terpaksa tinggal kat homestay je. Tak berapa selesa sebab member dengkur kat bilik sebelah pun boleh dengar. Tak boleh tidur nyenyak dibuatnya.




Yang bestnya pula kat balai Polis Brinchang tu ada member polis main ayam, banyak reban kecik kat kuarters mereka. Dalam hati berkata kat mana pun ada geng juga yang minat ngan benda-benda tradisional ni. Habis masa bercuti kat CH, balik kat Klang dan berehat sampai hari selasa. Anak mula bersekolah hari Rabu(Sekolah Agama Je) jadi pagi tu peluanglah untuk aku meneruskan aktiviti memikat.

Jadi hari Rabu, Khamis dan Jumaat tu aku bantailah memikat setengah hari aje, hari Rabu ngan Khamis 3 x pikat belaga ngan AH tapi tak dapat, tak ada rezeki nampaknya. Cuma pada hari Jumaat je barulah ada rezeki. Tak payah nak diterangkan macam mana nak dapat tu sebab jalan cerita tu lebih kurang sama aje. Tapi yang sedikit ralat tu aku dah ambil video selama 2 minit lebih tapi ter'delete'lah pula. Tengok gambarlah nampaknya.

Monday, January 19, 2009

Pikat Romeo



Hari Sabtu tak dapat mikat, anak terpaksa ganti sekolah sempena Tahun Baru Cina, hari Ahad janji ngan member nak mikat kat PCarey, tup-tup member ubah tempat pula mikat kat ladang Tumbok, Sg Pelek Sepang... boleh tahan jauhnya. Awak jenis yang main sekerat hari je. Kawasan tu mesti famous ngan Azmi-Sifu.........Gi ngan motor mahu satu jam setengah, almaklumlah motor kapcai.




Disebabkan oleh faktor-faktor yang tidak dapat dielakkan, maka ambil keputusan utk mikat kat tempat biasa ajelah. Kat sini ramai orang menembak ayam, maka kena main ngan berhati-hatilah. Pilih kawasan yang selamat iaitu kat kawasan kongsi pekerja ladang. Sini tak banyak ayam tapi kalau ada mesti datang belaga punya.....




Sampai kat laman lebih kurang kul 8:00pagi, relak jap dengar ayam kokok.....check kokok kualilah tu. Hari ni bawa pikat yang baru ambil dari member kat Tg Karang, katanya dah nangkap 7 kat sana . Dia bagi sebab kat sana dah tak boleh pakai pikat jantan lagi, kebanyakkan pemikat kat sana menggunakan pikat betina. Masa pergi ambil dia hari tu, aku test...memang betul pikat kokok ayam sampai, bila tengok pikat aje terus terbang.




Pikat ni adalah saudara mara ngan pikat hebat aku pada tahun lepas....sepupu papat dialah tu. Warna dan balung pun lebih kurang sama, kokok macam ayam baru nak belajar kokok. Kira boleh pakai ajelah. Dah dengar ayam yang ditarget, apa lagi pasang racik rentap dan lentang satu kepala depannya. Malas nak pasang banyak, letih bila nak mengutipnya. Keluarkan pikat dan cari tempat nyorok. Pikat ni jenis lambat kokok sikit, asyik menepuk aje lepas tu panggil betina.




Lebih kurang 15minit AH menjawab kat sebelah, pikat pun terus menjawab, tengok pikat dah ligat kat laman. AH terus keluar menuju ke kawasan hutan kat sebelah pikat, kelihatan satu gerombolan betina keluar dari hutan menuju kepikat. Pikat apalagi menunjukkan kehebatan memujuk betina untuk datang kepadanya. Dua ekor datang kelamannya dan satu ekor telah tersangkut kat racik rentap didepan, apalagi bermulalah aksi tarik-menarik sampai ngan pikat sekali takut dibuatnya. Dalam hati berkata boleh tahan juga kau punya romeo ya.....








Tengoklah gambar ngan video .......





video

Friday, January 2, 2009

Selamat Datang Tahun Baru dan Musim Ayam 2009

Sekarang ni musim mikat ayam telah bermula dimana boleh dikatakan semua pemikat tengah rancak mencari pikat baru yang boleh digunakan. Ini menyebabkan harga pikat melambung tinggi sehingga mencecah RM250.00 seekor. Kalau orang rumah tahu mesti bising bangat dibuatnya. Dia mesti kata harga ayam kat pasar tu baru mencecah RM14~15 seekor aje. Ini disebabkan dia tidak memahami betapa sukarnya untuk mendapatkan pikat yang baik.

Aku mempunyai 2 ekor pikat yang kira boleh dibawa aje, belum mempunyai ciri-ciri idaman yang diimpikan. Ini adalah disebabkan dahulunya aku mempunyai pikat yang hebat, jadi aku telahpun menjadikan pemikat itu sebagai standard untuk mencari pemikat yang baru. Puas sudah merisik kat mana-mana kawasan yang menpunyai pikat yang hebat, belum jumpa lagi.

Diharap akan menemui pikat yang diidamkan itu.

Selamat Tahun Baru Islam 1430H dan Masehi 2009 kepada geng yang singgah di blog ini.

Salam